
Jag har aldrig varit speciellt förtjust i lakrits, framförallt inte "djungelvrålslakrits". Lakritspiporna däremot är mer min smak. Dessa lakritsbiscotti smakar alltså lite mer som lakritspipor än djungelvrål och är jättegoda. En perfekt julklapp till den som gillar lakrits.
Lakritsbiscotti
50 skorpor
Ingredienser
- 100 g smör, rumstempererat
- 2 dl strösocker
- 3 ägg
- 6 dl vetemjöl
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 tsk bakpulver
- 1 krm salt
- 1 msk lakritsgranulat eller lakritspulver
- 125 g mörk choklad, 64–70%
- 4 Kick lakritskola, à 19g
- 2 dl sötmandel
- 1 äggvita, till pensling
- 3 msk råsocker
Gör så här
- Sätt ugnen på 175°C. Blanda samman smör, socker, ägg, vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver, salt och lakrits i en bunke.
- Hacka chokladen och arbeta in den i degen. Skär kolan i små bitar, hacka mandeln mycket grovt och blanda ner alltsammans i degen.
- Dela degen i 3 bitar och rulla ut dem till plåtlånga längder. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper, pensla dem med äggvita och strö över råsocker.
- Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Ta ut plåten och låt längderna svalna i 10 minuter. Sänk ugnsvärmen till 150°C.
- Skär längderna på snedden i 1–1,5 cm tjocka bitar. Lägg skorporna på en plåt eller ett galler med snittytan uppåt och låt dem torka i ugnen i 10 minuter.
- Stäng av ugnen och låt skorporna stå kvar i eftervärmen i ytterligare 10 minuter.
Låt svalna helt och förvara sedan skorporna i burk med tättslutande lock.
Recept: Elisabeth Johansson






Sandras Matkrypin säger
Roligt och annorlunda biscotti! Låter som något helt i min smak 🙂
Från sött till salt säger
Kul! 😀