
För att inte bara julens godis ska bestå av choklad och kola i långa rader så brukar jag också rota fram lite bär- eller fruktpuré ur frysen. Av detta gör jag eget gelégodis. Tidigare har jag använt jordgubbspuré men här är det persikopuré och skogsbärspuré.
Gott som bara den! 🙂
Gelégodis
ca 25 stycken
Ingredienser
- 10 gelatinblad
- 230 g strösocker
- 90 g vatten
- 75 g glykos
- 100 g bär- eller fruktpuré
- 1 krm vinsyra
- 1 tsk citronsyra
- strösocker
- neutral matolja
Gör så här
- Olja in godisformar i silikon.
- Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i 5–10 minuter.
- Koka upp socker och vatten i en rostfri kastrull. Tillsätt glykos och koka till 150°C. Pensla kanterna på insidan av kastrullen med kallt vatten närmast ytan av sockerlagen så att det inte fastnar sockerkristaller på kanterna.
- Tillsätt bär- eller fruktpurén och koka massan till 125°C. Dra kastrullen av plattan. Lyft upp gelatinet ur vattnet och rör ner det tillsammans med vinsyra och citronsyra i den varma massan i kastrullen.
- Låt svalna i rumstemperatur till ca 55°C. Rör om ett par gånger med en slickepott under tiden det svalnar. (Jag har en tendens till att vara otålig och brukar hälla upp i kannan tidigare och det har inte varit några problem.)
- Häll upp massan i en kanna och häll försiktigt i massan i formarna. Låt formarna stå i rumstemperatur över natten.
- Ställ formarna i frysen i ca 15 minuter och lossa gelégodisarna och vänd dom i strösocker. Ta en eller två i taget då dom lätt klibbar fast i varandra.






Lämna gärna ett svar